Marcel's orgel audiotheek

Startpagina | Colofon

César Franck (Prière, Fantaisie en la, trois chorals), Orgel Sainte-Clotilde, Parijs
Opnamedatum: 1959 & 1964
Bron: Nederlandse Radio Omroep
Charles-Marie Widor (Symphonie Romane), Orgel Saint-Sulpice, Parijs
Opnamedatum: 1961
Bron: Nederlandse publieke omroep

César Franck: Prière en ut dièse mineur , opus 20 (1860)
César Franck componeerde zijn Prière (gebed) in C mineur in 1860, als een meditatie op verdriet, hoop en geloof. Het vormt onderdeel van zijn Six Pièces pour le Grand Orgue (1860-1862), Het is opgedragen aan François Benoist, zijn orgelleraar aan het Conservatorium van Parijs.
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1959, januari
Bron: Nederlandse publieke omroep

César Franck: Fantaisie en La Majeur (1878), uit: Trois Pièces
De Fantasie in A (door Franck zelf in eerste instantie Fantaisie-Idylle genoemd) vormt onderdeel van zijn Trois Pièces, geschreven voor de ingebruikname van het grote Cavaillé-Coll orgel van de nieuwe Trocadéro concertzaal in 1878.
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1959, januari
Bron: Nederlandse publieke omroep

César Franck: Final (1859), uit: Six pièces
Dit werk vormt onderdeel van zijn Six Pièces pour le Grand Orgue (1860-1862) en is opgedragen aan Lefébure-Wely, die tezamen met Franck het inaugurtieconcert speelde van het nieuwe Cavaillé-Coll orgel in de Sainte-Clotilde op 19 december 1859. Franck speelde toen o.a. dit werk.
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1959, januari
Bron: Nederlandse publieke omroep

César Franck: Drie orgelkoralen
Francks schreef zijn drie koralen vlak voor zijn dood in 1890. Zij kenmerken zich door een hechte structuur, waarbij thema’s worden geëxposeerd en tegen elkaar geplaatst. Het eerste koraal bestaat uit een thema gevolgd door drie variaties, in het tweede koraal spelen muzikale vormen als passacaglia en fuga een belangrijke rol. Het derde koraal begint als een toccata en kent verschillende contrasterende themas die uiteindelijk allen terugkeren in een afsluitende magistrale toccata.
Choral I (1890) en Mi Majeur
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1964, november
Bron: Nederlandse publieke omroep
Choral II (1890) en Si Mineur
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1964, november
Bron: Nederlandse publieke omroep
Choral III (1890) en La Mineur
Feike Asma (Parijs, Sainte Clotilde)
Opnamedatum: 1964, november
Bron: Nederlandse publieke omroep

Charles-Marie Widor: Symphonie opus 73 nr 10 ; Romane
Widor’s tiende symphonie, voltooid in de zomer van 1899, wordt wel beschouwd als Widor's grootste orgelmeesterwerk. Net als de negende bestaat het uit vier delen: Moderato - Choral - Cantilène - Finale.
De openingszinnen van de graduale-zang Haec sterft, quam fecit Dominus ('Dit is de dag dat de Heer heeft gemaakt', uit de Paaszondagmis)-bepalen het werk, dat kan worden gezien als een enorme reeks variaties.
Feike Asma (Parijs, Saint Sulpice)
Opnamedatum: 1961, februari
Bron: Nederlandse publieke omroep

Het orgel van de Sainte Clotilde werd gebouwd door Aristide Cavaillé-Coll in 1859. In 1933 vond een restauratie plaats door Beuchet-Debierre, waarbij het Récit werd uitgebreid. In 1962 vond een drastiche ombouw plaats, eveneens door Beuchet-Debierre, in neo-barokke richting, waarbij het orgel ook geëlectrificeerd werd. In 2005 vond een nieuwe uitbreiding plaats door Dargassies en zijn de neo-barokke wijzigingen voor zover mogelijk verzacht of teniet gedaan. Deze opnames laten het orgel horen voor en na de ingrijpende ombouw van 1962.

Dispositie